piątek, 8 września 2017

453. W Olsztynie zlot miłośników aut rodem z PRL-u

Dziś klasyki samochodowego gatunku, czyli trabanty, skody, polonezy, garbusy, warszawy, duże fiaty i wiele innych.
Ursus C-328 z 1964 roku, którym od dwóch lat 68-letni Zygmunt Kuś z Pleszewa przemierza Polskę. To lekki ciągnik rolniczy, produkowany w latach 1963-1968 przez zakłady Zakłady Mechaniczne Ursus. Największą zaletą tej maszyny była wytrzymałość. Silnik posiadał 6 biegów do jazdy w przód i 2 biegi wsteczne. Traktor rozszedł się w 75 tysiącach egzemplarzy. C-328 miał też kilka wad. Największą był brak zaczepu polowego i słaby rozrusznik, który często płatał figle zimą.
Star 25 − polski samochód ciężarowy średniej ładowności produkowany w latach 1960-1971 przez Fabrykę Samochodów Ciężarowych w Starachowicach. Produkcję seryjną Stara 25 rozpoczęto w 1960 roku. Nadwozie pojazdu osadzone zostało na podłużnicowej ramie spawanej wykonanej z blachy tłoczonej. W układzie jezdnym zastosowano przednią oś sztywną zawieszoną na półeliptycznych resorach piórowych oraz dwóch hydraulicznych amortyzatorach ramieniowych. Z tyłu zastosowano most napędowy zawieszony na półeliptycznych resorach piórowych, dodatkowo wspartych przez pomocnicze resory piórowe. W układzie hamulcowym zastosowano nową pompę o zwiększonej wydajności. Do napędu Stara 25 zastosowano polski, 6-cylindrowy, rzędowy silnik benzynowy typu S472, o pojemności 4196 cm³ i mocy maksymalnej 69,8 kW (95 KM). Jednostka napędowa zblokowana została z 5-biegową manualną, niezsynchronizowaną skrzynią biegów. Od 1960 roku na podwoziu modelu A25P w Jelczańskich Zakładach Samochodowych produkowane były nadwozia pożarnicze N751 wyposażone w motopompę M800E oraz N761 z autopompą A1600. Star 25 nadal pozostaje w parku maszynowym OSP w Kieźlinach pod Olsztynem.
Ford Popular – samochód osobowy produkowany w latach 1953–1962 przez brytyjską filię Ford Motor Company. Wyprodukowanych zostało 155 340 egzemplarzy pierwszej generacji (103E) oraz 126 155 drugiej (100E). Był to najtańszy samochód dostępny ówcześnie na brytyjskim rynku, kosztujący 391 funtów. Samochód bazował na wcześniejszej generacji modelu Anglia (E494A). Posiadał tę samą przedwojenną stylistykę, pozbawioną jednak ozdobników takich jak bakelitowa deska rozdzielcza czy chromowane elementy nadwozia. Od pierwowzoru odróżniał go także 1,2-litrowy silnik dolnozaworowy o mocy 30 KM. Samochód posiadał 3-biegową skrzynię biegów i pozbawiony był takich elementów wyposażenia jak ogrzewanie czy elektryczne wycieraczki.
Vespa 400 – mikrosamochód produkowany przez francuską firmę ACMA według projektów włoskiej spółki Piaggio w latach 1957-1961. Dostępny jako 2-drzwiowe coupé. Do napędu użyto dwusuwowego silnika R2. Moc przenoszona była na oś tylną poprzez 3-biegową manualną skrzynię biegów. Prędkość maksymalna to 83 km/h. Auto zaprojektowane zostało przez włoską firmę Piaggio, która na co dzień zajmowała się projektowaniem i produkcją skuterów. Mikroautko, niewiele większe od dziecięcej zabawki, przeznaczone jest dla 4 osób. W Polsce w tym samym czasie produkowano w Mielcu podobny samochód, czyli Mikrusa MR300. Jego produkcję zakończono dosyć szybko, gdyż mimo małych rozmiarów cena była ogromna, ok. 50 tysięcy złotych (ok. 50 średnich pensji). Wyprodukowano 1728 sztuk. „Przy cenie, która nie powinna być wyższa niż 25-30 procent powyżej ceny motocykla o podobnym litrażu, stanowić może bardzo popularny środek transportu dla szerokich rzeszy użytkowników” – pisała ówczesna prasa. Tak się jednak nie stało i w 1960 roku zakończono jego produkcję. Pamiętacie Fiata 500? To kolejne znane mikroauto zaprezentowane 2 lipca 1957 roku w Turynie. Produkcję pojazdu zakończono 1 sierpnia 1975 roku po wyprodukowaniu łącznie 3 432 226 egzemplarzy Fiata 500. W 2007 roku z okazji 50. rocznicy istnienia modelu 500, wprowadzono do produkcji nowoczesną wersję pojazdu – model 500 (2007), który kształtem nawiązuje do protoplasty.
Garbusy miały być proste, funkcjonalne, osiągać prędkość 100 km/h i mało palić. Ponadto miały pomieścić 4-osobową rodzinę i być chłodzone powietrzem. A przy tym kosztować nie więcej niż 10 pensji robotnika.
Wartburg 1000 z 1963 roku.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...